Hydropiaskowanie
Hydropiaskowanie to proces czyszczenia powierzchni przy użyciu wody i mieszaniny ścierniwa (piasku). Woda i piasek są nakładane na obrabiany przedmiot pod bardzo wysokim ciśnieniem. Ziarna piasku są wdmuchiwane z wodą do obrabianego przedmiotu, po czym wypłukują zanieczyszczenia z najmniejszych porów i szczelin. Dzięki temu procesowi można szybko i łatwo oczyścić trudno dostępne miejsca. Z reguły żadne inne narzędzie do czyszczenia nie jest w stanie tego zrobić.
Oprócz usuwania zanieczyszczeń (rdza, zgorzelina, plamy oleju, farba), hydropiaskowanie utwardza również górną warstwę metalu. Po piaskowaniu wzmacnia się wiązanie między powłoką galwaniczną a powierzchnią metalu, dzięki czemu także wydłuża się żywotność danego przedmiotu.
W procesie czyszczenia wykorzystuje się woda, która może powodować korozję na metalu. Aby temu zapobiec, do wody dodaje się inhibitory korozji. Hydropiaskowanie jest często stosowane przy czyszczeniu małych części. Wykorzystuje się do tego zamkniętą komorę skrzynkową, która umożliwia obróbkę dużej ilości części. Oczyszczane są również połączenia gwintowane w rurociągach i spawy, a także usuwane są zanieczyszczenia olejowe.
Wybór materiału ściernego zależy od wymaganego stopnia oczyszczenia. Jeśli nie ma szczególnych wymagań dotyczących powierzchni, zabieg śrutowania jest szorstki, przy użyciu piasku i szklanych kulek jako głównego ścierniwa.
Hydropiaskowanie jest alternatywą piaskowania i ma swoje zalety. M.in. są to:
- brak pyłu podczas obróbki;
- szorstkość powierzchni jest mniej wytłoczona;
- przyjazność zabiegu dla środowiska.
Wadami tego zabiegu są: trudność w określeniu stopnia oczyszczenia (piasek przywiera), możliwość wystąpienia korozji oraz mniejsza wydajność.
Zakres zastosowania hydropiaskowania jest podobny do piaskowania, czyli stosuje się jego w przemyśle stoczniowym, maszynowym, petrochemicznym, a także pracach renowacyjnych, w szczególności:
- obróbka ceglanych elewacji domów;
- czyszczenie obręczy;
- obróbka nadwozia samochodowych;
- usuwanie bitumu.