Śrutowanie jest to nowoczesna metoda obróbki powierzchni za pomocą śrutu stalowego o średnicy od 0,2 do 2 mm, wydmuchiwanego pod wysokim ciśnieniem. Materiał ścierny "atakuje" powierzchnię z dużą prędkością, dosłownie ścierając brud, osady, farbę, lakier, pozostałości metalu czy plastiku. Tak obrobiona powierzchnia pozostaje czysta i gotowa do dalszego pokrycia materiałami gruntującymi lub malarskimi.

Konstrukcje metalowe są bardziej niż inne materiały narażone na szkodliwe działanie korozji, dlatego aby jak najdłużej zachować ich pierwotny wygląd, stosuje się specjalne podkłady i powłoki ochronne. Jednak bez względu na to, jak zaawansowana i jak wysokiej jakości jest powłoka ochronna na metal, nie zadziała w 100%, jeśli zostanie nałożona na uszkodzoną lub źle oczyszczoną powierzchnię. Wykonanie gładkiej, estetycznej i skutecznej powłoki ochronnej wymaga przygotowania powierzchni.

Śrutowanie stali lub aluminium polega na obróbce różnych struktur:

  • części maszyn;
  • metalowych ogrodzeń;
  • ram, nadwozia, innych części dużych pojazdów;
  • felg aluminiowych.

Śrutowanie czy piaskowanie

Pomimo podobieństw w technologii obróbki strumieniowo-ściernej, piaskowanie i śrutowanie różnią się pod względem efektu końcowego oraz obszarów zastosowania.

Piaskowanie nie pomoże w przypadku trudnych powłok, takich jak polimery i chrom. Po piaskowaniu powierzchnia pozostaje matowa, co świetnie nadaje się do malowania ze względu na wysoką przyczepność.

Z kolei śrutowanie rzadko nadaje się do dużych elementów, lekkich produktów i cienkiego metalu. Śrut pozostawia czystą powierzchnię, jest w stanie wygładzić nierówności i drobne odpryski, a faktura wychodzi chropowata - idealna do nakładania podkładu i farby. 

Śrutowanie - wady i zalety

Dla wielu właścicieli pojazdów, garaży i fabryk, obróbka strumieniowo-ścierna jest jedynym sposobem na przywrócenie do życia wycofanego z użytku sprzętu oraz jego części. Do niezaprzeczalnych zalet śrutowania należą:

  • Możliwość całkowitego oczyszczenia powierzchni. Usuwa się nawet trudne powłoki galwaniczne i chromowane, których nie można usunąć za pomocą piaskowania;
  • Duża prędkość czyszczenia;
  • Przyjazny dla środowiska - możliwe są ponowne wykorzystanie cząstek ściernych oraz  praca w zamkniętych pomieszczeniach;
  • Przyjemna cena. W większości przypadków nowa część będzie kosztować kilka razy więcej niż cena zabiegu.

Śrutowanie jest dość agresywną formą czyszczenia, więc ma pewne ograniczenia w zastosowaniu, na przykład:

  • Elementy najlepiej nadające się do śrutowania muszą mieć grubość co najmniej 3 mm. W przeciwnym razie istnieje szansa na wygięcie się  powierzchni.  
  • Mniejsze elementy również nie nadają się do śrutowania, ponieważ mogłyby zostać uszkodzone przez podmuch pod wysokim ciśnieniem.
  • Należy również pamiętać, że nie jest wskazane używanie do piaskowania części zaolejonych, ponieważ pogorszy to efekt końcowy.

Jak przeprowadza się obróbkę metodą śrutowania

Obrabiany przedmiot jest umieszczany w komorze strumieniowej i ustawiany w taki sposób, aby zapewnić maksymalny dostęp do powierzchni. W zależności od powierzchni i podłoża, które ma być oczyszczone, ustala się rodzaj cząstek ściernych, ich wielkość, a także prędkość przepływu i odległość od oczyszczanego przedmiotu. Sama operacja śrutowania odbywa się przy użyciu oczyszczarek, gdzie powstający pył jest usuwany, a pozostałości po śrutowanej powłoce są następnie zbierane i utylizowane. Gotowa oczyszczona część może być następnie poddana dalszej obróbce, takiej jak gruntowanie czy malowanie.

Wszystkie prace wykonywane są przez doświadczonych specjalistów przy użyciu nowoczesnego, profesjonalnego sprzętu. Możemy również przedstawić przykłady naszych prac, dzięki czemu mogą być Państwo pewni wysokiej jakości naszych usług.

Jaki jest koszt śrutowania? Koszt zależy od kilku czynników:

  • Zakres prac, czyli powierzchnia, którą należy poddać obróbce. Oczywiście im większa jest powierzchnia, tym wyższy jest koszt.
  • Rodzaj powłoki, która ma być usunięta. Lakier, farba czy rdza są łatwiejsze do usunięcia niż wiele warstw plastiku bądź chromu.
  • Dostępność miejsca, które ma być poddane obróbce strumieniowej. Prace w miejscach trudno dostępnych lub na konstrukcjach o skomplikowanych kształtach wymagają więcej czasu oraz doświadczenia i umiejętności fachowca.

Na przykład śrutowanie kół samochodowych trwa średnio od 30 minut do kilku godzin. Większe części będą wymagały dłuższego czasu pracy. Koszt prac różni się w zależności od konkretnego przypadku. Na koszt wpływa również to, czy konieczne jest dostarczenie zamówienia na śrutowanie do Warszawy.